W ciąży nie można leczyć zębów. – FAŁSZ!

Można i nawet trzeba!!! Im zdrowsze zęby mamy, tym organizm ciężarnej bardziej może skupić na się prawidłowym rozwoju dziecka, a nie na zwalczaniu stanów zapalnych Maluszek będzie zdrowszy i silniejszy. Chore zęby mamy, mogą przyczynić się do przedwczesnego porodu.

W ciąży nie można brać znieczulenia u dentysty –FAŁSZ!

Można. Trzeba wcześniej poinformować lekarza o tym, że pacjentka jest w ciąży lub podejrzewa, że jest w ciąży. Wtedy lekarz dobierze tak znieczulenie, by było bezpieczne dla maluszka.

Podczas karmienia piersią nie można brać znieczulenia u dentysty

– FAŁSZ!

Można. Jednak pamiętaj o tym, by zabezpieczyć wcześniej pokarm dla maluszka.  Po podaniu znieczulenia, pierwsze mleko należy odciągnąć i wylać. Nie nadaje się do podania dziecku.

W ciąży jak się bierze antybiotyk, to dziecko będzie miało wadę serca- FAŁSZ!

Kobietom w ciąży są dobierane leki według klasyfikacji mówiącej o poziomie bezpieczeństwa danej substancji  dla rozwoju płodu. Dlatego możesz być spokojna, że jeśli lekarz zaleci Ci stosowanie np. antybiotyku, to po pierwsze zrobi to tylko w naprawdę uzasadnionym przypadku, a po drugie, dobierze lek tak by nie zaszkodził Twojemu maluszkowi. Znacznie bardziej niebezpieczną sytuacją dla rozwijającego się  płodu, jest przewlekły stan zapalny u matki w organizmie. Bakterie krążące w krwioobiegu matki mogą spowodować przedwczesny poród, mogą przyczynić się do obniżenia mas urodzeniowej dziecka, a nawet poronienia. Taką sytuację mogą spowodować nie wyleczone ubytki próchnicowe, martwe zęby, nieprawidłowo przeleczone kanałowe, pozostawione korzenie zębowe, ropnie około zębowe itp.

Im zdrowsze będą zęby mamy, tym zdrowe zęby będzie miało również w przyszłości dziecko- PRAWDA!!!

Próchnica to choroba bakteryjna przenoszona drogą śliny. Dziecko w trakcie porodu i po porodzie nabywa florę bakteryjną od rodziców i opiekunów. Jeśli rodzice mają chore zęby, w ich jamach ustnych znajduje się znacznie więcej bakterii próchnico twórczych niż u osoby ze zdrowymi zębami i o prawidłowej higienie. Im bogatsza flora bakteryjna, tym szybciej rodzice przekażą dziecku te bakterie, choćby przez pocałunek.

Po ciąży „poleciały mi zęby”- jedna ciąża, to stracony jeden ząb– FAŁSZ!

Ciąża nie osłabia zębów. Żaden wysyp próchnicy po ciążowy nie pojawi się jeśli mama, zachodząc w ciążę, miała wyleczone zęby i dbała o prawidłową higienę jamy ustnej. Jeśli natomiast zęby przed ciążą były niewyleczone, przez czas ciąży i po porodzie zaniedbana higiena, brak wizyt kontrolnych i profilaktyki, próchnica w końcu musi dać o sobie znać. Nie ma to jednak nic wspólnego z ciążą jako taką, samą w sobie, a o zaniedbanie dietetyczne, lecznicze i higienizacyjne.

W ciąży nie można usuwać kamienia nazębnego– FAŁSZ!

Jeśli ciąża nie jest wysoce zagrożona, lub lekarz prowadzący ginekolog nie zaleci inaczej, kobieta w ciąży może mieć wykonany skaling czyli usuwanie kamienia nazębnego. Zarówno zabieg jak i urządzenie są bezpieczne dla płodu jak i dla mamy. Zalecane jest by przed ciążą wykonać pełną sanację jamy ustnej, czyli wyleczyć wszystkie ogniska próchnicowe, zadbać o dziąsła, a w trakcie ciąży co 3 miesiące odbywać wizytę kontrolną u stomatologa.

Karmienie piersią osłabia zęby-FAŁSZ!

W trakcie laktacji zwiększa się zapotrzebowanie organizmu matki na białko i wapń. Nie jest to jednak do takiego stopnia by miało powodować osteoporozę czy odwapnienia zębów. Kiedy maluszek przychodzi na świat, mocno zaburza się rytm snu i czuwania matki. Niedosypia, często zmęczona zasypia obok dziecka podczas usypiania maluszka, zapominając o umyciu własnych zębów. Skupia się głównie na opiece nad noworodkiem, przez co zdarza się, że sama ma gorszą i nieregularną dietę. Taka zmiana w stylu życiu ( dieta i niewystarczająca higiena) przyczyniają się do osłabienia tkanek twardych zębów.