Często słyszę od pacjentów w gabinecie różne mity na temat zębów mlecznych i dolegliwości stomatologicznych w ciąży, które krążą przekazywane z ust do ust. Postanowiłam je zebrać w jedno miejsce i obalić. A Wy jakie ciekawostki znacie?

Zębów mlecznych nie po co leczyć, przecież wypadną – FAŁSZ!

Zęby mleczne wypadną, to prawda. Jednak zanim to nastąpi, mają bardzo ważną funkcję do wykonania. Umożliwiają dziecku przyjmowanie i rozdrabnianie pokarmów, pomagają w nauce prawidłowej mowy, trzymają miejsce dla zębów stałych i sprawne czynnościowo umożliwiają prawidłowy wzrost kości szczęk i żuchwy. Tym samym, pomagają zapobiec wadom zgryzu. Wymiana uzębienia mlecznego na stałe rozpoczyna się w obrębie zębów przednich lub pojawiają się jako pierwsze- stałe „szóstki”.  Zęby trzonowe stałe nie mają swoich mlecznych poprzedników. Dlatego bywa tak, że wyrastają wjamie ustnej w sposób niezauważony. Wymiana uzębienia na stałe rozpocznie się około 5-6 roku życia. Ostatnie mleczaki wypadną dopiero w wieku około 11-12 lat.

Zęby mleczne nie bolą –FAŁSZ!

Jeśli są w nich ubytki, jedzenie wchodzi między zęby i uciska dziąsło. Delikatne tkanki dziecka odczuwają to już jako bóli.  Głębsza próchnica powoduje stan zapalny miazgi, co boli dokładnie tak samo gdy dzieje się w zębach stałych jak i mlecznych. Nie leczony taki stan może doprowadzić do powstania zgorzeli w zębie. Ropne zapalenie miazgi zęba czy tkanek okołozębowych bardzo boli. Jest to charakterystyczny samoistny, tętniący, rozpierający ból, który wzmaga się przy nagryzaniu. Może towarzyszyć mu obrzęk dziąsła, a nawet i twarzy. Taki ząb najczęściej kwalifikuje się do usunięcia. Przy ropniu okołozębowym jest niebezpieczeństwo powikłań ogólnoustrojowych- zapalenia wsierdzia, nerek, stawów, a nawet sepsa.

Zęby mleczne nie mają korzeni. -FAŁSZ!

Zęby mleczne mają bardzo duże i masywne korzenie, ponieważ ich zadaniem (między innymi) jest ochrona zawiązka zęba stałego. Kiedy dochodzi do fizjologicznej wymiany uzębienia, korzeń zęba mlecznego zostaje zresorbowany (rozpuszczony) przez wyrastający ząb stały. Kiedy konieczna jest przedwczesna ekstrakcja zęba mlecznego (we wcześniejszym wieku niż powinna nastąpić wymiana fizjologiczna danego zęba), trudność i rozległość zabiegu można porównać do usunięcia zęba tzw mądrości u osoby dorosłej.

Naturalne soki owocowe nie powodują próchnicy. -FAŁSZ!

Każdy pokarm, poza czystą wodą, zawiera cukry- naturalne lub sztuczne. Każdy z tych rodzajów cukru może być pożywką dla bakterii próchnicowych.

Smakowe wody mineralne też są zdrowe dla zębów, przecież to woda. -FAŁSZ!

Wody smakowe zawierają bardzo duże ilości cukru w swoim składzie. Do tego są sztucznie aromatyzowane i barwione. Dobrym nawykiem dla każdego, jest nauczenie się czytania etykiet na produktach żywnościowych.

Masz pytania? Zapraszam do kontaktu. Odwiedź nas na FB

Pozdrawiam Małgorzata Urbaniak-Jaraszek